- FOR ENGLISH SCROLL DOWN -
Postmortal
„Profundis Omnis”
Aesthetic Death 2025
Mimo iż Postmortal działalność swoją zapoczątkował
niemal dekadę temu, o jego istnieniu dowiedziałem się dopiero z chwilą wydania
przez nich debiutanckiej płyty o widocznym powyżej tytule. Z drugiej strony
żadna to dziwota, skoro dotychczas Krakowiaki zarejestrowali jedynie EP-kę i
split. Najwyraźniej jednak w chwili, kiedy członkowie Rites of Daath rozjechali się po świecie, Michał, czyli człowiek
odpowiedzialny w tamtym zespole za obsługę gitary, mógł skupić się na
Postmortal właśnie. Wynikiem tego jest trwający niemal godzinę kolos na
ołowianych nogach z gatunku doom metal, albo funeral doom, jak sobie wolicie.
Nie nazewnictwo jest tutaj bowiem istotne, a same dźwięki. A te są
niemiłosiernie masywne i ospałe, niemal drone’owe. Przede wszystkim dlatego, że
kolejne akordy sączą się bardziej na zasadzie ropy z gnijącej rany niż otwartej
aorty. Ponadto piosenki Postmortal często oparte są o powtarzane wielokrotnie
motywy, wprowadzające słuchacza w swoisty pogrzebowy trans. Nie znajdziecie w
nich ani kszty melancholii czy smutku, jedynie staroszkolny, cuchnący odorem
śmierci ciężar. Jeśli pomyślicie o takich klasykach jak Thergothon, Dolorian
(chwilami linie gitar i ich brzmienie bardzo mocno przypominają Finów) czy The
Funeral Orchestra, to będziecie na dobrym tropie. Nie znaczy to, że Postmortal
stronią od dokładania do tych inspiracji swojej własnej cegiełki. Mimo iż
naprawdę trudno w ramach gatunku wymyśleć cokolwiek innowacyjnego, ich nagrania
brzmią dość autorsko, mimo iż barier nie przełamują. Zatapianie się w nich
przypominać może powolne, bezwładne opadanie wgłąb oceanu, gdzie z każdym
kolejnym utworem jesteśmy coraz intensywniej poddawani procesowi kompresji,
doświadczając po drodze przedśmiertnych wizji. Czymś na podobiznę syreniego
śpiewu, zwiastującego zbliżający się koniec żywota, może być „Decay of
Paradise”, utwór w połowie płyty, z żeńską linią wokalną, ograniczająca się w
zasadzie do monotonnego powtarzania tego samego zaśpiewu, niesamowicie
czarująca i wywołującą dreszcze. Trochę żałuję, że temat ten został tak bardzo
na płycie ograniczony, bowiem jest to bez wątpienia najciekawszy moment albumu.
Jak nietrudno zgadnąć, dźwięki Postmortal nie są łatwe w odbiorze.
Stwierdziłbym wręcz, że odpychające, a dla przypadkowego odbiorcy absolutnie
niestrawne. Muzyka ta odkrywa bowiem swoje piękno dopiero po trzeciej /
czwartej randce, kiedy to doszukamy się w niej głębiej skrywanych przez nią
sekretów. Niezmiernie intrygujący to materiał, choć brakuje mi na nim jakby
odrobiny odwagi. Gdyby wrzucić do kotła „Profundis Omnis” kapkę więcej efektów,
czy elementów bardziej transowych, tudzież awangardowych,, to mogłoby z tego
być prawdziwe objawienie. Wszystko jednak jeszcze przed nimi, dlatego będę
śledził poczynania Postmortal z uwagą. Pierwszy poczyniony przez nich krok jest
bowiem nader obiecujący.
-
jesusatan
Postmortal
“Profundis
Omnis”
Aesthetic Death
2025
Although Postmortal
started almost a decade ago, I’ve only became aware of their existence when
they released their debut album with the above-visible title. On the other
hand, it's no surprise, since so far the Krakovians have only recorded an EP
and a split. Apparently, however, the moment the members of Rites of Daath scattered
around the world, Michał, the man
responsible for handling the guitar in that band, was able to focus on his own Postmortal
precisely. The result is nearly an hour-long colossus on leaden legs of the
doom metal genre, or funeral doom, as you prefer. For it is not the question of
labeling that is important here, but the sounds themselves. And these are
unmercifully massive and sluggish, almost drone-like. Mainly because the
successive chords ooze more like pus from a rotting wound than blood from an open
aorta. Moreover, Postmortal's songs are often based on motifs repeated many
times, putting the listener into a kind of funeral trance. You won't find a
hint of melancholy or sadness in them, just an old-school heaviness that reeks
of the stench of death. If you think of
classics like Thergothon, Dolorian (at times the guitar lines and their
sound are very reminiscent of the Finns) or The Funeral Orchestra, you'll be on
the right track. This is not to say that Postmortal shy away from adding their
own contribution to these inspirations. Although it's really hard to come up
with anything innovative within the genre, their recordings sound quite
authorial, even though they don't break any bourders. Sinking into them can
resemble a slow, inert falling into the depths of the ocean, where with each
successive track we are subjected to an increasingly intense process of
compression, experiencing pre-mortal visions along the way. Something in the
likeness of a mermaid's chant, heralding the impending end of your life, may be
“Decay of Paradise,” a track marking the half way of the album, with a female
vocal line, basically limited to the monotonous repetition of the same chant,
incredibly enchanting and chill-inducing. I somewhat regret this theme was
limited so much here, as it is undoubtedly the album's most interesting moment.
As you can easily guess, the sounds of Postmortal are not easy to listen to. I
would even state that they’re repulsive, and for the casual listener absolutely
indigestible. After all, the music reveals its beauty only after the
third/fourth date, when we reach the deeper secrets it conceals. Extremely
intriguing material, although it seems to me to lack a bit of courage. If they
had thrown into the cauldron of “Profundis Omnis” some more effects, or more
trance-like or avant-garde elements, it could have been a real revelation.
However, everything is still ahead of the band, so I will be following
Postmortal's next steps closely. After all, their first one is very promising.
- jesusatan
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz