czwartek, 18 września 2025

Recenzja / A review of Antiversum „De Nemesis Omnes et Omnia”

 

- FOR ENGLISH SCROLL DOWN -


Antiversum

„De Nemesis Omnes et Omnia”

Amor Fati 2025

Od ostatniego wydawnictwa, jakim był debiutancki album „Cosmos Comedenti”, minęło osiem długich lat. Wystarczająco dużo, by niektórzy mogli o zespole zapomnieć. Ci jednak, którzy wykazali się cierpliwością zostaną odpowiednio nagrodzeni. Oto bowiem, nakładem Amor Fati, łeb nad powierzchni wychyli drugi krążek Szwajcarów, i jest to prawdziwy potwór. Wiele mówi o nim już sama okładka. Ilustruje ona nie tylko tematykę liryczną, obraną przez Antiversum na samym początku jako koncept, i istotny element twórczości, ale i poniekąd zawartość muzyczną „Zemsty nad wszystkimi i wszystkim”.  Stylistycznie zespół bynajmniej nie stanął w miejscu, bowiem materiał ten, mimo iż nie wyrywający się z black / deathmetalowych ram, stanowi rozbudowanie pomysłów ze wspomnianego debiutu. Kompozycje są zdecydowanie dłuższe, sięgające nawet kwadransa, i rozbudowane. Nie znaczy to, że zalewani jesteśmy tysiącem akordów wpadających na siebie niczym cząstki w wielkim zderzaczu hadronów. Obrazowo muzykę tą można bardziej porównać do kolizji ciał niebieskich o olbrzymiej masie, po której przestrzeń zasypana zostaje powstałymi w jej wyniku odłamkami. Rdzeniem kompozycji są potężne akordy, chwilami zahaczające nawet o stylistykę doomową, przeplatane wirującymi riffami tremolo oraz dysonansowymi ozdobnikami. Niby nic nowego, jednak sposób w jaki Antiversum łączą ze sobą, i idealnie ważą wszystkie składowe, daje w wyniku monstrualny efekt. Utwory na tym krążku są nieziemsko duszne, bez względu na to, czy muzycy mielą powoli, czy rozpędzają się do znacznych prędkości. Tutaj po prostu brakuje tlenu, niczym w przestrzeni kosmicznej, natomiast ciśnienie zdaje się chwilami być nie do zniesienia. „De Nemesis Omnes et Omnia” trwa niemal godzinę, i wypełniony jest lawą po same brzegi. Znajdziecie tu mocno mieszające w głowie zapętlenia, schizoidalne melodie, fragmenty ambientowe, oraz niesamowite, chwilami rozrywające umysł harmonie (najlepszym przykładem niech będzie riff w pierwszej części „Scudo-Nero, będący niczym z największym wysiłkiem okiełzany chaos). Wokale na tym albumie odgrywają jakby role dodatkowego instrumentu, tudzież przekazu z nieznanej części wszechświata, cofnięte na drugi plan, absolutnie nie zwiastują niczego dobrego. Jeśli zapytacie o brzmienie, odpowiem krótko - sama smoła. W tej gęstwinie wszystko jednak jest doskonale uwypuklone, i jeśli coś przeoczycie za pierwszym podejściem, to tylko dlatego, że Antiversum otwierać się będzie przed wami w odpowiednim dla siebie tempie, nie od razu odsłaniając wszystkie tajemnice. Mając w pamięci, jak bardzo zachwycałem się „Cosmos Comedenti”, bez wahania przyznaję, że Szwajcarzy nagrali album będący dorosłym obliczem tego, co osiem lat temu dopiero raczkowało. Szwajcarzy swoimi nowymi nagraniami udowodnili, że to oni kreują trendy, a nie je naśladują. Myślę zatem, że jakakolwiek moja dalsza rekomendacja w tym temacie jest zbędna. Miazga!

- Jesusatan

 

 

 

 

Antiversum

“De Nemesis Omnes et Omnia”

Amor Fati 2025

 

Eight long years have passed since the release of their debut album, “Cosmos Comedenti.” Long enough for some to forget about the band. However, those who have been patient will be rewarded. Amor Fati is releasing the Swiss band's second album, and it is a real monster. The cover alone says a lot about it. It illustrates not only the lyrical theme chosen by Antiversum at the very beginning as a concept and an essential element of their work, but also, in a way, the musical content of “Revenge on Everyone and Everything.”  Stylistically, the band has by no means stood still, as this material, although not breaking out of the black/death metal frames, is an expansion of the ideas from the aforementioned debut. The compositions are definitely longer, reaching up to a quarter of an hour, and complex. This does not mean that we are flooded with a thousand chords colliding like particles in a large hadron collider. Visually, this music can be compared to a collision of celestial bodies of enormous mass, after which space is littered with the resulting debris. The core of the compositions are powerful chords, at times even bordering on doom metal, intertwined with swirling tremolo riffs and dissonant embellishments. Nothing new, really, but the way Antiversum combine and perfectly balance all the components results in a monstrous effect. The songs on this album are incredibly stifling, regardless of whether the musicians grind slowly or accelerate to significant speeds. There is simply no oxygen here, as if in outer space, while the pressure seems unbearable at times. “De Nemesis Omnes et Omnia” lasts almost an hour and is filled to the brim with lava. You will find mind-bending loops, schizoid melodies, ambient fragments, and incredible, at times mind-blowing harmonies (the best example being the riff in the first part of “Scudo-Nero,” which is like chaos tamed with the greatest effort). The vocals on this album play the role of an additional instrument, or a message from an unknown part of the universe, pushed into the background, absolutely not heralding anything good. If you ask me about the sound, I will answer briefly – it’s pure tar. However, everything is perfectly emphasized in this thicket, and if you miss something on the first listen, it is only because Antiversum will reveal itself to you at its own pace, not immediately revealing all its secrets. Remembering how much I loved Cosmos Comedenti, I can say without hesitation that the Swiss have recorded an album that is the mature face of what was just in its infancy eight years ago. With their new recordings, the Swiss have proven that they are the ones who create trends, not follow them. I therefore think that any further recommendation on my part on this subject is unnecessary. A killer record!

 

- jesusatan




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz